2. lekce Za horizontem

Pracovní postup lekce programu „Za horizontem“. 

Název lekce: Město je náš les  

Realizace 

Kdy: 16. 1. 2023 

Kde: Městská knihovna Mělník 

Kým: MgA. Martina Blažeková, Mgr. Erika Duchková 

Ročník žáků: prima nižšího gymnázia Gymnázium Jana Palacha Mělník (31 žáků), rozděleno na 2 skupiny po 15 žácích 

Cíl lekce:  

Žák vymyslí ve skupině příběh na téma Karkulka ve městě 21. století za využití animačního programu. 

Realizovaný výstup z RVP/ŠVP: 

Student ověřuje komunikační účinky vybraných, upravených či samostatně vytvořených vizuálně obrazných vyjádření. (výstup z výtvarné výchovy) 

Pomůcky a podmínky (např. načasování v rámci roku): 

2 tablety se stativem (1 tablet pro skupinu 7-8 dětí) 

animační program: StopMotion Studio (volně ke stažení: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cateater.stopmotionstudio&hl=cs&gl=US). Návod viz příloha 

šablony (park, paneláky, periferie, auta, světla, bubliny k promluvám) viz příloha 

nůžky, pastelky, papírová čtvrtka A2 

Kartičky s větami (na každé kartičce jedna věta), které v případě potřeby mohou žákům pomoci při tvorbě příběhu. Vybírat mohou formou losování. 

Doporučená literatura: Město pro každého (Manuál urbanisty začátečníka) - Osamu Okamura, David Böhm, Jiří Franta (Raketa, 2020) 

Průběh lekce: 

Úvodní aktivita (5 - 8 minut):

1. brainstorming - Co si pamatují z předchozí lekce k motivům Červené Karkulky?

Vyučující klade otázku Jaké motivy si pamatujete z předchozí lekce Červené Karkulky? Náhodné odpovědi od žáků napíše na tabuli formou myšlenkové mapy. Upozorní na motivy lesa, Karkulky, vlka a červené barvy. 

Knihovnice znovu vysvětlí/připomene význam jednotlivých motivů  (Karkulka - naivní dívka, vlk – postava nebezpečná, průvodce zkušeností/zkoušky, cesta k babičce, les/město - nástrahy). Lze i společně s žáky. 

Hlavní aktivita (60 minut)

1. Město je náš les (30 minut)

V animační lekci budou žáci pracovat s proměnou prostoru – toposu. Motiv lesa se změní na město 21. století. Důležité bude držet linku se šťastným koncem a užití motivů. 

Vyučující seznámí žáky s proměnou prostoru pohádky a úkoly ve skupině. Z celkového počtu žáků se vytvoří 2 menší skupiny, které budou pracovat na příběhu. Vymyslí příběh se šťastným koncem, kdy postavu Červené Karkulky přenesou do nástrah města 21. století. Součástí animace budou i komiksové bubliny, které mohou sloužit jako promluvy jednotlivých postav.  

K dispozici budou šablony města a jeho detailů. Žáci budou mít za úkol vytvořit/nakreslit Karkulku a ostatní postavy jejich příběhu. 

aktivity:

1. práce s volnými asociacemi na téma Město (každý z žáků ve skupině napíše 6 slov, která se budou již týkat nového příběhu) - 3 min

2. sdílení nápadů a výběr, co se líbí skupině - 5 min

3. sestavení heslovité osnovy příběhu (základy příběhu - úvod, stať a závěr) - cca 20 min

Nenechat žáky psát příběh hned, ale postupovat podle heslovité osnovy z důvodu udržení srozumitelnosti dějové linie a koherence (vnitřní soudržnosti) příběhu. 

Na základě sestavení osnovy budou žáci schopni daný příběh animovat.  

V případě, že vyučující/knihovník uvidí, že žáci mají problém s vytvořením příběhu, budou mít k dispozici 6 kartiček s větami možnými využít v příběhu. Následující věty slouží pro inspiraci, je možné použít i své vlastní nápady. 

Někdo jí položil ruku na rameno. 

“Nazdar kotě, kam kráčíš?” 

Kudy tudy cesta z města? 

“Neviděli jsme se už?” 

Zastavilo auto. 

Na semaforu naskočila červená. 

 

2. Animační laboratoř (35 minut)

V animační laboratoři, kterou si mohou vytvořit nejen v knihovně, si budou moci pod vedením knihovnice vyzkoušet natočit vlastní film nebo alespoň jeho kousek. Vlastní dílo následně mohou opatřit zvukem (formou záznamu vlastního mluveného slova: zvuky ze záznamu jsou ovšem součástí nadstandardní verze programu StopMotion Studio, která je zpoplatněna), nebo promluvy postav v bublinách. 

Postup v dílně:

1. Vysvětlení postupů, které program nabízí (viz příloha)
2. Tvorba sekvencí na podložce A2 – jeden klik – jedna fotografie/sekvence
3. Zdůraznit, že se mají pohyby, které chceme zaznamenat, dělat pomalu – objekt vždy posunout cca o půl cm, vyfotit, opět půl cm, vyfotit atd. – jinak nebudou pohyby znatelné ve výsledném filmu a ten bude příliš krátký
4. Lze nahrát mluvené slovo
5. Výsledek lze poslat na e-mail nebo přes airdrop

V průběhu postupu si studenti mohou dotvořit objekty z papíru, z modelíny apod., využít objekty, které do dílny můžeme přinést předem (panáčci, malé plyšové objekty, domeček z papíru atp.).  

Závěrečná aktivita (25 minut): 

Prohlídka a reflexe jednotlivých vzniklých příběhů. Co se stane, když se změní prostor a čas v příběhu? Jaký je přesah motivů? 

Na závěr pedagog promítne vzniklé animace všech skupin. 

Případné metodické poznámky: 

Je možné využít mezipředmětové vztahy a vytvořit šablony města ve výtvarné výchově. 

Místo šablon je možné použít kostky, rekvizity “reálné”, kostičky z lega či postavičky z lega. Lze také použít velmi zjednodušené objekty typu barevná papírová kolečka (červené Karkulka, šedé vlk...), jednoduché barevné pozadí... Tím zajistíme, že se žáci nebudou příliš soustředit na “správné zobrazení” postav či předmětů, ale budou v první řadě tvořit příběh, promluvy postav, lépe udrží téma apod. 

Je důležité, aby pedagog či knihovník ovládal program Stop Motion Studio. 

U výsledného filmu lze případně nastavit pomalejší (či rychlejší) přehrávání, aby diváci mohli lépe sledovat, co se děje, a stihli např. Přečíst text v bublinách. 

Počet skupin je omezen počtem tabletů/mobilů, resp. stativů. 

Partneři

Podporovatelé a partneři Mekuc:

mesto-melnik           

 

Partneři programu Mekuc v létě nespí:

 

Mediální partneři Mekuc:

melnicka-radnice         region-cesky_rozhlas  

Spolupráce:

        Informuji.cz = Akce, Kultura a Výlety v ČR   

Zpět nahoru