1. lekce Za horizontem

Pracovní postup lekce programu „Za horizontem“.​
Název lekce: Interpretace pohádky O Červené Karkulce 
Realizace 
Kdy: 1.11.2022 
Kde: Městská knihovna Mělník 
Kým: MgA. Martina Blažeková, Mgr. Erika Duchková 
Ročník žáků: prima nižšího gymnázia Gymnázium Jana Palacha Mělník (31 žáků) 
Cíl lekce:  
Porozumění motivům jako základním stavebním prvkům v pohádce (les, červená barva, vlk) 
Student uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla.  
Pomůcky a podmínky
Text Červená karkulka (https://web2.mlp.cz/koweb/00/03/40/47/46/pohadky.pdf)
Knihy: Charles Perrault – Pohádky Matky Husy 
Fabrice Colin, Zelda Zonk – Pohádkové pohromy 
Pohádky bratří Grimmů 
Nadia Fabris – Červená Karkulka 
Alois Mikulka – Karkulka v maskáčích 
Ivona Březinová – Teta to plete 
Bruno Bettelheim – Za tajemstvím pohádek 
Žáci: psací potřeby, pastelky, zápisník 
Pedagog: text s pohádkou pro jednotlivé žáky, pracovní listy, volné A4, tabule 
 
Průběh lekce: 
Úvodní aktivita (10 minut):  
brainstorming: myšlenková mapa Červená Karkulka (myšlenková mapa: grafické uspořádání klíčových slov, doplněné o vzájemné vztahy a souvislosti) 
 
samostatná práce žáků (3 min): 
Co se ti vybaví, když se řekne Červená Karkulka?  
Každý žák si vytvoří vlastní myšlenkovou mapu, kde zaznamenává své myšlenky na danou otázku. 
 
práce ve skupině (2 min) 
Ve skupinkách (4–5 žáků) si žáci sdílí své odpovědi, shodnou se na 2 informacích, které garant skupiny přednese ostatním. Vyučující na tabuli zapisuje jednotlivé odpovědi skupin. 
  
Hlavní aktivita (55 minut) 
práce s ukázkou (15 minut) 
Karel Jaromír Erben: Červená Karkulka (pedagog, nebo knihovník vytiskne z pdf jako přílohu č. 1.)
https://web2.mlp.cz/koweb/00/03/40/47/46/pohadky.pdf 
Žáci vytvoří tzv. hnízda – menší skupiny. Každý žák dostane ukázku pohádky, knihovnice a pedagog se střídají v hlasitém (dramatickém) čtení ukázky. Žáci si během čtení podtrhnou/zvýrazní slova, kterým nerozumějí. Společně se žáky pedagog shrne příběh, v případě nejasností dovysvětlí (také spolu se žáky) děj a neznámá slova.  
Knihovník/Pedagog upozorní na motivy, které se v pohádce objevují (krev, dítě, dívka, cesta, myslivec, kameny, oči, uši, červená barva apod.). V následujících aktivitách se bude pozornost věnovat 3 motivům: les, vlk a Karkulka. 
pracovní list (20 minut) - viz příloha č. 2 
Pracovní list se skládá ze 3 aktivit: 
Žáci napíší ke slovům: 
les – 3 přídavná jména charakterizující les v ukázce 
vlk – 3 slovesa, která charakterizují konání vlka v ukázce 
Karkulka – 3 podstatná jména, která popisují tuto postavu  
 
Žáci odpoví na tři otázky související s motivy v textu: 
Proč podle tebe není Karkulka oblečená v modrém? 
Mohla si Karkulka zvolit i jinou cestu než lesem? 
Proč se Karkulka dala do řeči s neznámou postavou? 
 
Žáci nakreslí obrázky jednotlivých motivů 
 
      3.  zápis odpovědí k jednotlivým motivům na tabuli (15 minut) 
Učitel náhodně vyvolá žáky a zapíše jejich odpovědi k jednotlivým motivům. Knihovník vysvětlí pojem archetyp. Jedná se o symbolický model, soustavu myšlenek a představ, které se během historie neustále vrací nebo jsou trvale přítomny a působí se stejnou emocionální intenzitou. V literatuře se opakovaně objevují archetypální postavy, např. Faust, mohou mezi nimi být také biblické postavy (ďábel, satan) nebo pohádkové postavy (Karkulka, vlk, princezna).  
 
Závěrečná aktivita (30 minut): 
V závěrečné části dochází k žákově interpretaci/reflexi otázek, na které odpovídal na pracovním listě. Každá odpověď od žáka je zajímavá a může vést k novým pohledům na pohádku. Knihovník vyvolává náhodně žáky, aby sdělili své odpovědi. Nehodnotí, zda je odpověď správná či nesprávná.  
Knihovník vysvětlí​ ​motivy.  
Motiv lesa lze chápat jako cestu určitou zkouškou, její překonání za účelem pozitivní změny charakteru (setkání s jinou realitou, nebezpečím, vykročení ze své komfortní zóny). Prostor lesa lze chápat jako místo, kde Červená Karkulka podstoupí zkoušku nezbytnou k dovršení psychické zralosti (z dítěte, jež do lesa vstoupilo, vyjde na konci pohádky zkušenější, zralejší osobnost). 
Motiv vlka může být interpretován nejen ve smyslu nebezpečí (pochybení Karkulky, která se dala do řeči s cizí osobou), ale také chápat jako průvodce zkouškou, který umožní Karkulce psychicky vyzrát. Nebýt této postavy, nebylo by ani zkoušky, kterou by musela dívka podstoupit, a cesta lesem by byla obyčejnou procházkou. Motiv pohádkového lesa je úzce spjat s nebezpečím, vstupem do temna, odhalením tajemství - tedy vstupem do intrapsychického, vnitřního prostoru. Zvířata zde často zastupují konkrétní archetypy či charaktery, se kterými se dítě v přeneseném smyslu setkává v průběhu dospívání (moudrá sova, zlý vlk, vznešený jelen apod.). Lze je chápat jako metafory vlastností a lidí, dobrých i zlých. 
Motiv Červené Karkulky je úzce spjat s červenou barvou. Jednou z otázek, kterou učitel s knihovníkem zadávají dětem, je, zda by byl příběh jiný, kdyby měla Karkulka čepec modrý. Červená barva je barva emocí (pozitivních i negativních - např. hněvu, lásky), krve, zranění, srdce i nebezpečí. Tento motiv nám tedy podvědomě evokuje, že půjde o něco vážného, důležitého i bolestného. Modrá barva bývá spjata s nevinností (Panna Marie a její závoj), vodou, klidem, chladem. Pohádka by měla úplně jiné konotace. Karkulka je jako postava také motivem, a svým způsobem archetypální postavou, která se po zdolání (krvavé) zkoušky promění z malého děvčátka v ​​dívku.  
V závěrečné reflexi se žáků zeptá, zda je při interpretaci napadají další otázky či nejasnosti, co je překvapilo a co objevili nového. Pracovní listy si pedagog závěrem vybere k vlastnímu pročtení. V dalších hodinách žákům vrátí.  
Závěrem lekce knihovník představí a ukáže knihy, ve kterých se mohou žáci setkat s osobou Červené Karkulky (viz pomůcky a podmínky). Knihy si mohou žáci vypůjčit do třídy (prostřednictvím učitele) nebo domů.  

Příloha č. 2 (pracovní list) 
 
Napiš: 
 
LES– 3 přídavná jména charakterizující les v ukázce 
VLK– 3 slovesa, která charakterizují konání vlka v ukázce 
KARKULKA – 3 podstatná jména, která popisují tuto postavu  
 
 
           LES                                           VLK     KARKULKA  
 
_____________________ ______________________ ________________________ 
 
_____________________ ______________________ ________________________ 
 
_____________________ _______________________ ________________________ 
 
 
 
Odpověz na otázky celou větou: 
 
Proč podle tebe není Karkulka oblečená v modrém? 
 
___________________________________________________________________________________________ 
Mohla si Karkulka zvolit i jinou cestu než lesem? 

 


 
____________________________________________________________________________________________ 
Proč se Karkulka dala do řeči s neznámou postavou? 
 
___________________________________________________________________________________________ 
 
 
Nakresli do rámečku všechny tři motivy: 

 

 

Partneři

Podporovatelé a partneři Mekuc:

mesto-melnik           

 

Partneři programu Mekuc v létě nespí:

 

Mediální partneři Mekuc:

melnicka-radnice         region-cesky_rozhlas  

Spolupráce:

        Informuji.cz = Akce, Kultura a Výlety v ČR   

Zpět nahoru